Skip to content

Psychospołeczne aspekty onkologii dziecięcej

2 miesiące ago

581 words

W tej monografii redaktorzy zgromadzili 17 artykułów opisujących splatające się medyczne, psychologiczne i społeczne aspekty badań i opieki nad dziećmi z rakiem. Pod wieloma względami jest to aktualizacja i rozszerzenie podręcznika Bearison i Mulhern, Pediatric Psychooncology (New York: Oxford University Press, 1994), ponieważ obejmuje wiele tych samych tematów z niektórymi z tych samych autorów. Jednakże autorzy nowej książki reprezentują kilka narodów, przede wszystkim Izrael, podczas gdy książka Bearisona i Mulhna jest napisana wyłącznie przez autorów amerykańskich. W rezultacie znaczne nakładanie się rozdziałów pozwala czytelnikowi rozpoznać interesujące międzynarodowe różnice w myśleniu i praktyce w odniesieniu do zaspokajania potrzeb psychospołecznych dzieci chorych na raka i ich rodzin. Na przykład rozdział amerykańskiego autora stwierdza, że ponad połowa dzieci z postępującym rakiem umiera w domu, podczas gdy wkład Izraela wskazuje, że rzadko zdarza się śmierć dziecka w domu. Niektórzy autorzy pozostawiają rodzicom decyzję, czy dziecko powinno zostać poinformowane o diagnozie i prognozie. Dla mnie, krytyczna potrzeba uczciwości wobec dzieci została potwierdzona 40 lat temu przez Vernick i Karon w ich przełomowym artykule Kto się boi śmierci na oddziale białaczki. (American Journal of Diseases of Children 1965; 109: 393). Obecnie w Stanach Zjednoczonych klinicyści muszą uzyskać świadomą zgodę dzieci w wieku powyżej 7 lat, aby zarejestrować je w badaniach nad rakiem, co nie pozostawia żadnej innej opcji poza szczerością. Oznacza to cierpliwą, taktowną dyskusję pomiędzy zespołem opieki zdrowotnej, dzieckiem i rodziną, aby wszyscy mogli się komunikować otwarcie.
Ta książka zawiera wiele wybitnych dyskusji, które są cenne dla wszystkich, którzy opiekują się dziećmi z rakiem. Rozdziały Wolfe i in. o opiece paliatywnej, Hain o kontroli bólu, a Postovsky i Ben Arush o nie próbujcie reanimować oferują szczególnie praktyczne i użyteczne informacje. Bardzo pouczające dla mnie były rozdziały poświęcone roli fantasy, terapii plastycznych, humoru i zwierząt domowych oraz uzupełniających i alternatywnych terapii. Długi, dobrze zorganizowany, szczegółowy przegląd pomiaru jakości życia u dzieci zasługuje na to, aby stać się standardowym punktem odniesienia.
Najbardziej reprezentatywny dla nauk ilościowych jest rozdział Mulhern i jego współpracowników na temat neuropsychologicznych następstw raka u dzieci i jego leczenia. Rozdział ten oparty jest na przeglądzie literatury i rozległych badaniach klinicznych, które przeprowadzono w Szpitalu St. Jude Children s Research od 1970 r. – w roku, w którym stwierdziliśmy, że ostra białaczka limfoblastyczna nie jest już chorobą nieuleczalną.
Niektóre ogólne stwierdzenia we wprowadzeniu wymagają modyfikacji. Pierwsze zdanie mówi, że rak jest główną przyczyną śmierci z powodu chorób u dzieci w okresie noworodkowym. Na całym świecie niedożywienie i choroby zakaźne powodują znacznie więcej zgonów. Późniejszy zwrot brzmi osteosarcoma zamiast guza nerki Wilmsa jako modelu chemioterapii adiuwantowej. Wreszcie, w związku z rosnącym odsetkiem wyleczeń wśród dzieci chorych na raka w ciągu ostatnich 40 lat, należy przyznać nie tylko wrażliwość na leki i kooperatywne badania kliniczne, jak twierdzą autorzy, ale także chemicy w firmach farmaceutycznych i osoby, które badały swoje leki pojedynczo, w połączeniu oraz w strategicznych kombinacjach z innymi metodami leczenia.
Czytanie tej książki przywoływało wspomnienia dla mnie, takie jak dziecko, u którego zdiagnozowano ostrą białaczkę limfoblastyczną podczas pierwszego miesiąca mojego stażu pediatrycznego w 1951 r.
[hasła pokrewne: ginko biloba, dyskopatia objawy, fipronil ]
[więcej w: Twardzina, Kre Alkalyn, mechanizm zwrotniczy ]

0 thoughts on “Psychospołeczne aspekty onkologii dziecięcej”