Skip to content

Encyklopedia antropologii medycznej: zdrowie i choroba w kulturze światowej

3 tygodnie ago

554 words

Antropologowie medyczni często śledzą swoje intelektualne korzenie w dziewiętnastowiecznej pracy Rudolfa Virchowa, niemieckiego lekarza, którego zainteresowania sięgają od fizjologii komórki do politycznego i kulturowego kontekstu zdrowia i choroby. Jednak dyscyplina zaczęła przybierać formę profesjonalną dopiero w latach 50. i 60., a następnie w dużej mierze w Stanach Zjednoczonych, ponieważ sponsorzy międzynarodowych programów zdrowotnych zaczęli angażować antropologów społecznych, by pełnili rolę brokerów kulturalnych w zarządzaniu różnymi kampaniami. Jak na ironię sukces zawodowy, jaki ci pierwsi badacze osiągnęli dzięki zleconym etnografiom, skłonił ich do intelektualnego podejrzenia do bardziej teoretycznie zorientowanych antropologów, którzy kontrolowali dziedzinę. Jednak w ciągu ostatnich dwóch lub trzech dziesięcioleci antropologia medyczna uzyskała wystarczającą ilość hektarów teoretycznych, aby rozwinąć ożywiony handel intelektualny z resztą antropologii, ponieważ antropologowie medyczni podjęli nowe obszary badań. Należą do nich zjawiska biokulturowe, takie jak dieta, odżywianie, nierówności zdrowotne, adaptacja ewolucyjna, płeć i reprodukcja oraz epidemiologia. Te dwa tomy, po kolei, przegląd i refleksja nad antropologią medyczną od lat sześćdziesiątych XX wieku dostarczają jak dotąd najszerszego pojedynczego odniesienia w tej dziedzinie. Opierając się na ponad 100 autorach, redaktorzy, którzy są zlokalizowani w Human Relations Area Files na Uniwersytecie Yale, który jest ogromnym repozytorium kulturowych etnografii, prezentują pierwszy tom jako serię 53 artykułów. Są one podzielone na pięć tematów – pojęcia ogólne; systemy medyczne; kwestie polityczne, gospodarcze i społeczne; seksualność, reprodukcja i cykl życiowy; i warunki zdrowotne. Mimo, że zdobyli solidne powołania instytucjonalne, wielu antropologów medycznych pozostało wiernych swoim korzeniom z połowy XIX wieku w Niemczech: reformy nadal podkreślają ubóstwo, różnice między płciami i brak głosu politycznego w pokoleniu Choroba i cierpienie, orientacja, która wyraźnie pojawia się w tomie 1. Drugi tom zawiera 52 etnografie kulturowe, które są zorganizowane według standardowego formatu. Każdy z wpisów w obu tomach zawiera odniesienia, ale spis treści występuje tylko w tomie 1, a indeks tylko w tomie 2, układ, który sprawia, że czytanie jest uciążliwe.
Chociaż czytelnicy, którzy patrzą na te tomy jako encyklopedię, znajdą wiele zainteresowania, zapewne odkryją, że książki pojawiają się niedokładnie w wielu obszarach pod względem formy i treści. Najpoważniejsze błędy pojawiają się w tomie 2. Redaktorzy nie odnotowują, jakie są ich kryteria włączenia, tak więc można znaleźć wpis na Badaga (mała grupa chłopskich rolników w północno-zachodnim Tamil Nadu w Indiach), ale nic na temat Brazylii i wpis o Francuzach, ale nic na temat Niemców ani Włochów. Ponieważ największe grupy w Chinach, Indiach, obu Amerykach, Afryce i Europie nie pojawiają się, trudno jest je nazwać encyklopedyczną. Co więcej, ten zestaw scattershot jest ułożony alfabetycznie, a nie geograficznie lub politycznie, co stanowi wybór redakcyjny, który sprawia, że czytanie jest niezobowiązujące. Wiele etnografów wydaje się osobliwych do mdłości, ponieważ opisują barwne drogi ludowe lub ciekawostki problemów społecznych bez żadnego wyjaśnienia politycznych i ekonomicznych ram, które je kształtują i odzwierciedlają. Tom jest znacznie lepszy; niemniej jednak za cenę 475 USD zestaw nie wydaje się być tego wart.
Robert L. Martensen, MD, Ph.D.
Uniwersytet Tulane, Nowy Orlean, LA 70112
[email protected] edu
[podobne: gościec stawowy, dysfonia, fibraty ]
[przypisy: probolan, wzorcowanie mierników, bezdechy nocne leczenie ]